Hondas bästsäljande Africa Twin Adventure Sports har fått en rejäl uppfräschning med en mängd nya funktioner, vilket gör att Adventure Sports sätter en ny standard för andra Adventure-cyklar.
Motorstorleken har förblivit oförändrad på 1084cc - med 112 Nm vridmoment.
Ökningen av vridmomentet har möjliggjorts genom en ökning av kompressionsförhållandet från 10,1:1 till 10,5:1, liksom ändringar av ventiltider, insugsportar, ECU-inställningar och ett reviderat avgassystem, rörrevisionerna har också spelat en stor roll i Adventure Sports dämpade ljud.
Ökat vridmoment har utnyttjats för låg- och mellanregistret, vilket gör nya Adventure Sports till en ännu bekvämare reskamrat. Ett 19-tums framhjul som ger stabilitet på vägen.
Noterbart är också att fjädringsvägen har minskats med 20 mm, en förändring som gör Adventure Sports betydligt bekvämare på vägen och mer balanserad när cykeln lastas för resan. Av stor betydelse har också varit förbättringen av köregenskaperna vid låga hastigheter och när man kliver på cykeln.
Dessutom levereras Adventure Sports nu med Showa ES (EERA™) elchassi som standard. Showa ES (EERA™)-chassit ger föraren ett optimerat chassi för alla situationer, men föraren kan också själv justera chassit om han så önskar.
Nya Adventure Sport har en omdesignad frontkåpa för att ytterligare skydda föraren från avvikande ljus och en vindruta som kan justeras i 5 lägen, medan sätena också har omdesignats med 15 mm tjockare stoppning för ökad komfort, särskilt under långa resor.